Konference om forbrug, medier og markedsføring
til over 1,4 millioner forkantsdanskere

2017-08-10

I dag er der 20% flere børnefamilier, der flytter fra Aarhus, Odense og København, end der flytter til. Familierne flytter fra byens stress og jag og ud mod steder med mere luft, hvor drømmen om en fornuftig worklife-balance har bedre vilkår.
Med flere motorveje, bedre internetdækning og nye muligheder for iværksætteri er arbejdspladsen i dag blevet en mobil størrelse, som ikke i samme omfang som tidligere begrænser udflytningen fra storbyerne. Og med selvkørende biler inden for en overskuelig fremtid, går udviklingen mere og mere i én retning: Mod Udkanten.
”Udkantsdanmark” er ikke længere den rådne banan, som er blevet udskældt i en lang årrække. I dag flytter flere ressourcestærke danskere til, og de har rådighedsbeløb, der er væsentligt højere end eksempelvis storbyboernes. Det er derfor tid til at kaste et nyt lys på yderområderne af Danmark og dets kommercielle potentiale.

Kom med til konferencen ”På forkant med Udkanten”, hvor vi præsenterer forbrugerstudiet om “udkantsdanskerne”. Afholdes i både Aarhus og København.

Til konferencen vil du blandt andet få svar på:

  • Hvor stor potentiel omsætning kan du hente i ”Udkantsdanmark” inden for din branche?
  • Hvilke produktkategorier bruger forkantsdanskerne flest penge på?
  • Hvor langt er forkantsdanskerne villige til at køre for at komme i din butik?
  • Hvordan skal du kommunikere til forkantsdanskerne for at være relevant og i øjenhøjde?
  • Hvilke medier og touch points bør du som minimum anvende?

Studiet består af en spørgeskemaundersøgelse med 2.000 respondenter, 17 dybdegående interviews hjemme hos forkantsdanskerne, samt digitalt og socialt adfærdsdata fra 2017.

 

Et smugkig i studiet viser blandt andet, at:

  • Der er 345.000 danskere, som overvejer at flytte til ”Udkantsdanmark”
  • 18% af de danskere, der bor i ”Udkantsdanmark”, ser lav kriminalitet som en af årsagerne til, at de bor, hvor de gør
  • Over halvdelen af alle danskere oplever ”Udkantsdanmark” som et negativt eller meget negativt ord
  • Forkantsdanskerne mener i højere grad end ikke-forkantsdanskerne, at de er mindre stressede end resten af befolkningen (43% mod 36%)
  • 27% af forkantsdanskerne er enige eller meget enige i, at det er vigtigt for dem at have en personlig relation til butikspersonalet. For ikke-forkantsdanskere er tallet 19%
  • Mere end hver femte forkantsdansker er villig til at køre op til 50 km for at købe en ny bil, og hver tiende vil køre mere end 200 km
  • 22% af forkantsdanskerne er villige til at køre 50-99 km for at købe en ny sofa, hvor dette kun gælder for 9% af ikke-forkantsdanskerne
  • Hver fjerde forkantsdansker kører gerne op mod 100 km for en oplevelse eller kulturel begivenhed, mens dette tal for ikke-forkantsdanskere ligger på 16%
  • Forkantsdanskerne køber i gennemsnit haveredskaber og værktøj for 320 kroner mere end gennemsnitsdanskeren om året og for hele 800 kroner mere end ”storbyboerne” (byer med 50.000+ indbyggere)

Bag studiet står bureaugruppen Dentsu Aegis Network i samarbejde med Jysk Fynske Medier og NORDJYSKE Medier med Bilendi som dataleverandør.

Spørgsmål til studiet eller konferencen: Kontakt forbrugerekspert Julie Daugaard på julie.daugaard@dentsuaegis.com eller 27 79 38 70.

 

TILMELDINGEN ER LUKKET

 

PRIS: GRATIS
men no-show gebyr på 500 DKK

 

 

PROGRAM AARHUS

TIRSDAG 26. SEPTEMBER

08.30-09.00:
Indregistrering og let morgenmad

09.00-10.15:
Velkommen til Forkantsdanmark
For første gang nogensinde bliver det såkaldte “Udkantsdanmark” og dets beboere “udkantsdanskere” defineret af danskerne selv. Ud fra denne definition byder vi velkommen til en ny æra for “Udkantsdanmark”, og giver det nye nuancer og nyt navn: Forkantsdanmark.
Vi dykker herefter ned i disse forkantsdanskeres værdier, kultur og forbrugsmønstre. Blandt andet bliver du introduceret til 5 værdier, som virksomheder bør kende til og tale ind i, hvis de skal gøre sig relevante for denne fjerdedel af Danmarks befolkning. Endelig kaster vi lys over forkantsdanskernes forbrugsadfærd og det kommercielle potentiale, som er i Forkantsdanmark.
v. Julie Daugaard, Strateg og forbrugerekspert, Dentsu Aegis Network

10.15-10.30:
Pause

10.30-11.15
Ord på Kanten 
Christian Degn er som vært på både “Hammerslag” og “Danmark Kyst Til Kyst” med al sandsynlighed den danske tv-vært, der krydser mest rundt i Danmark. Han og kollegerne må konstant overveje, hvordan de italesætter alle områder i Danmark, så beboerne føler sig set – og ikke stigmatiseret. Christian fortæller om sine personlige overvejelser om ord og værdier på kanten af Danmark. 
v. Christian Degn, journalist og tv-vært, DR

11.15-11.45:
Frokost og experience networking
v. aktiveringsbureauet MKTG

11.45-12.15:
Sådan bliver du relevant
Hvordan skaber du indhold, som er relevant for de 1,4 millioner forkantsdanskere? Uanset om du sidder med redaktionelt eller kommercielt indhold skal du vælge emner og vinkler, der taler i øjenhøjde med forkantsdanskerne.
v. Anne Rosendal, Strateg og kommunikationsrådgiver, Dentsu Aegis Network

12.15-12.30:
Virksomhedscase jem & fix
Gennem lokal forståelse og forankring har jem & fix skabt resultater, der både kan ses på bundlinjen og hos forbrugernes holdning til brandet.
v. Cecilia Jonassen, Digital Direktør, Dentsu Aegis Network

12.30-13.00:
Mest magtfulde medier
Inden for journalistik såvel som markedsføring er det i dag afgørende at kende og kortlægge forbrugerejser og kommunikations-touchpoints, så du er der, hvor de målgruppe er. Vi tegner rejsen, og giver medieanbefalinger og forretningsmæssige implikationer.
v. Anne Knudsen, Strateg og mediespecialist, Dentsu Aegis Network

Sted:
Savværket
Søren Nymarksvej 8A
8270 Højbjerg, Aarhus

 

PROGRAM KØBENHAVN

ONSDAG 27. SEPTEMBER

08.30-09.00:
Indregistrering og let morgenmad

09.00-10.15:
Velkommen til Forkantsdanmark
For første gang nogensinde bliver det såkaldte “Udkantsdanmark” og dets beboere “udkantsdanskere” defineret af danskerne selv. Ud fra denne definition byder vi velkommen til en ny æra for “Udkantsdanmark”, og giver det nye nuancer og nyt navn: Forkantsdanmark.
Vi dykker herefter ned i disse forkantsdanskeres værdier, kultur og forbrugsmønstre. Blandt andet bliver du introduceret til 5 værdier, som virksomheder bør kende til og tale ind i, hvis de skal gøre sig relevante for denne fjerdedel af Danmarks befolkning. Endelig kaster vi lys over forkantsdanskernes forbrugsadfærd og det kommercielle potentiale, som er i Forkantsdanmark.
v. Julie Daugaard, Strateg og forbrugerekspert, Dentsu Aegis Network

10.15-10.30:
Pause

10.30-11.00:
Relevante indholdselementer
Hvordan skaber du indhold, som er relevant for de 1,4 millioner forkantsdanskere? Uanset om du sidder med redaktionelt eller kommercielt indhold skal du vælge emner og vinkler, der taler i øjenhøjde med forkantsdanskerne.
v. Anne Rosendal, Strateg og kommunikationsrådgiver, Dentsu Aegis Network

11.00-11.30:
Virksomhedscase jem & fix
Gennem lokal forståelse og forankring har jem & fix skabt resultater, der både kan ses på bundlinjen og hos forbrugernes holdning til brandet.
v. Cecilia Jonassen, Digital Direktør, Dentsu Aegis Network

11.30-12.00:
Mest magtfulde medier
Inden for journalistik såvel som markedsføring er det i dag afgørende at kende og kortlægge forbrugerejser og kommunikations-touchpoints, så du er der, hvor din målgruppe er. Vi tegner rejsen, og giver medieanbefalinger og forretningsmæssige implikationer.
v. Anne Knudsen, Strateg og mediespecialist, Dentsu Aegis Network

Sted:
Auditoriet ved Dentsu Aegis Network
Overgaden Neden Vandet 7
Christianshavn, 1414 København K



Tidligere nyhed: 15 nomineringer til Årets Rambuk 2016 Nästa nyhet: Årets trendstudie PULSE18